Reklamační řád
REKLAMAČNÍ ŘÁD
e-shopu www.kostkomat.cz
Tento reklamační řád slouží k informování spotřebitelů o rozsahu, podmínkách a způsobu uplatnění odpovědnosti za vady zboží podle zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník („OZ“), a zákona č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele („ZOS“), oba ve znění pozdějších předpisů.
I. Právo kupujícího na reklamaci vadného zboží
Prodávající odpovídá kupujícímu, že zboží při převzetí nemá vady (§ 2161 OZ). Zejména prodávající odpovídá za to, že:
-
zboží má vlastnosti, které si strany ujednaly; chybí-li ujednání, má vlastnosti obvyklé nebo očekávané vzhledem k povaze zboží a reklamy;
-
zboží se hodí k účelu, který prodávající uvádí, nebo ke kterému se zboží běžně používá;
-
zboží odpovídá jakostí či provedením sjednanému vzorku nebo předloze;
-
je zboží v odpovídajícím množství, míře nebo hmotnosti;
-
zboží vyhovuje požadavkům právních předpisů.
Za vadu se považuje také nedodání dokladů nutných pro užívání věci (§ 2099 OZ).
Kupující je oprávněn uplatnit právo z vadného plnění (reklamaci) u prodávajícího, u něhož bylo zboží zakoupeno. Je-li v záručním listě nebo jiném potvrzení uvedena jiná osoba určená k opravě (např. výrobce), může kupující uplatnit právo na opravu u této osoby (§ 2172 OZ).
II. Výluky z odpovědnosti za vady
Prodávající neodpovídá za vady v následujících případech:
-
kupující způsobil vadu sám (§ 2170 OZ),
-
jde o vadu, pro kterou byla sjednána nižší cena (§ 2167 OZ),
-
vada odpovídá běžnému opotřebení,
-
vada vyplývá z povahy zboží (§ 2167 OZ).
III. Uplatnění reklamace
Kupující je povinen prokázat oprávněnost reklamace, ideálně předložením dokladu o koupi. Reklamaci lze uplatnit:
-
elektronicky na emailu: info@kostkomat.cz
Prodávající je povinen vystavit kupujícímu písemné potvrzení o přijetí reklamace, jejím obsahu a požadovaném způsobu vyřízení (§ 19 odst. 1 ZOS).
IV. Lhůta pro uplatnění reklamace
-
Kupující – spotřebitel – je oprávněn uplatnit právo z vady, která se vyskytne u spotřebního zboží, v době 24 měsíců od převzetí (§ 2165 OZ).
-
Vada, která se projeví do 6 měsíců, se považuje za vadu existující již při převzetí (§ 2161 odst. 2 OZ).
-
V případě použitého zboží může být lhůta zkrácena na 12 měsíců, pokud o tom byl kupující informován.
V. Způsob vyřízení reklamace
-
Prodávající rozhodne o reklamaci ihned, ve složitých případech do 3 pracovních dnů (§ 19 odst. 3 ZOS).
-
Reklamace včetně odstranění vady musí být vyřízena nejpozději do 30 dnů, není-li dohodnuto jinak. Po marném uplynutí této lhůty má spotřebitel právo na výměnu zboží nebo odstoupení od smlouvy.
Kupující má právo:
-
na odstranění vady,
-
na dodání nové věci nebo výměnu vadné části,
-
na přiměřenou slevu z kupní ceny,
-
na odstoupení od smlouvy, pokud nelze vadu odstranit nebo se vada opakovaně vyskytuje (§ 2169 OZ).
VI. Náklady spojené s reklamací
-
V případě oprávněné reklamace nese náklady na dopravu zboží zpět prodávající (§ 1924 OZ).
-
Neoprávněná reklamace může vést k účtování nákladů spojených s jejím posouzením.
VII. Zboží prodávané za nižší cenu a použité zboží
-
Věc prodávaná za nižší cenu může být reklamována pouze pro vady, které nejsou důvodem pro snížení ceny (§ 2167 OZ).
-
U použitého zboží nelze uplatnit právo z vady odpovídající míře opotřebení. Lhůta pro reklamaci může být zkrácena na polovinu, tj. 12 měsíců (§ 2168 OZ).
VIII. Závěrečná ustanovení
Tento reklamační řád je platný od 1. 5. 2025. Prodávající si vyhrazuje právo na jeho změnu, přičemž aktuální verze je vždy dostupná na www.kostkomat.cz/reklamace. Práva kupujícího dle platné legislativy tímto nejsou dotčena.